<< Vissza a hírekhez


Kezdőlap >> Hírek >> Általános tájékoztató a Számlaegyenleg értesítésről

Általános tájékoztató a Számlaegyenleg értesítésről

2024-03-18 10:18:34

Általános tájékoztató a Számlaegyenleg értesítésről

Tájékoztatás Derecske Város Önkormányzata

adófolyószámla egyenleg értesítőjéhez


 

Általában a Számlaegyenleg Értesítőről

 

Derecske Város Önkormányzat Jegyzője (a továbbiakban: önkormányzati adóhatóság) által kiadmányozott számlaegyenleg értesítőként azok a küldemények kerülnek a postaládákba, illetve egyéni vállalkozók, cégek esetén ügyfélkapura/hivatali kapura megküldésre, melyek – jellemzően - a helyi adók fizetés teljesítése érdekében adnak Önöknek tájékoztatást. A folyószámla kivonatok kiküldésével az önkormányzati adóhatóság minden évben két alkalommal tájékoztatja a Tisztelt Adózókat a folyószámlájukon könyvelt adatokról, továbbá egyeztetést is biztosít a felmerült problémák tisztázására.

A „Folyószámla-értesítőből" részletesen tájékozódhatnak az önkormányzatunk felé esedékes - jelen állapot szerint ismert - folyó évi adóelőírásaikról, eddigi befizetéseiről és esetlegesen fennálló tartozásairól, túlfizetéseiről.

A folyószámla az alábbi adónemeket tartalmazhatja:


- építményadó,
- kommunális adó

- iparűzési adó,
- talajterhelési díj,
- adók módjára behajtásra kimutatott összegek (ún. egyéb és idegen számlákon)*,
- késedelmi pótlékok,
- különféle bírságok (adóbírság, mulasztási bírságok, önellenőrzési pótlék, végrehajtási költség).

 

*Az adók módjára behajtandó köztartozások végrehajtásakor adóhatóság a végrehajtást a köztartozás jogosultjának megkeresésére folytatja le, itt különösebb mérlegelési lehetősége nincs. A tartozással rendelkezőknek a kimutató szervnél kell ügyüket rendezni.

 
Az adóztatási tevékenységhez kapcsolódó folyószámla kivonatok kiküldése az adóhatóság és az adózók közötti egyeztetések évek óta meghatározó eleme. A folyószámla az adózók költségvetési kapcsolatainak a nyilvántartása, mely adózónként és ezen belül adónemenként tartalmazza azokat az adatokat, melyekből megállapítható, hogy az adózók milyen gyakorisággal tettek eleget bevallási, illetve egyéb előírt kötelezettségüknek és ezeket pénzügyileg milyen összegben teljesítették. Az adóhatóság az adózó adókötelezettségeit, valamint az arra teljesített befizetéseket és kiutalásokat, az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban: Art.) 70. § (1) bekezdése alapján az adózó adószámláján tartja nyilván. Az adózó kötelezettségeit a bevallások, az adóhatóság vagy más hatóság határozata alapján, a befizetéseket és a kiutalásokat pedig a pénzintézet, illetve a posta bizonylatai alapján kell nyilvántartania. Az adóhatóság annak érdekében, hogy az adózók felül tudják vizsgálni az adózással kapcsolatos teendőiket az adókötelezettségeket, valamint a befizetéseket és a kiutalásokat az adószámlán adónként évente kimutatja.

Az önkormányzati adóhatóság az adózó adószámlájának egyenlegéről és a tartozásai után felszámított késedelmi pótlékról az adózók részére az adóév március 15., valamint szeptember 15. előtt értesítést ad ki. Derecske városban az alacsony összegű helyi adókötelezettségek miatt már a 100 forintnál magasabb tartozásokról, túlfizetésekről is értesülnek az adózók.

A folyószámla kivonatok kiküldésének célja kétirányú, egyrészt tájékoztatnak az aktuális pénzügyi helyzetről, másrészt tájékoztatnak az önkormányzati adóhatóság felé március 15., illetve szeptember 15. napig fizetendő adórészekről.

Szeretnénk felhívni a figyelmét arra, hogy az előírt adókat a jelzett határidőkig az adózó köteles megfizetni. Az elmaradt adófizetés adóvégrehajtást vonhat maga után. Az adótartozás után felszámított pótlék, egyéb költségek a tartozásra vonatkozóan, és azzal egyidejűleg kerül behajtásra.

A folyószámla kivonat átvételét követően az adózóknak fontos kiemelt figyelmet fordítaniuk azok elolvasására, értelmezésére, továbbá célszerű az értesítésben közölteket a saját nyilvántartásuk adataival tételesen összevetni. 

Derecske adott évi költségvetésében az Önök adóbefizetései a saját bevételek döntő részét adják, így ez a működésünk szempontjából alapvetően meghatározó forrás. A jelen adóévre Derecske Város Önkormányzata Képviselő-testülete nem emelte a helyi adókat és nem szűkítette az önkormányzati adókedvezményeket.

 

A Számlaegyenleg értesítés/ folyószámla-kivonat felépítéséről és tartalmáról

 

folyószámla állapot az aktuális, adóhatóságnál meglévő adatok alapján készült. Az adóztatási

tevékenységhez kapcsolódó „Folyószámla kivonatok" kiküldése évek óta az adóhatóság és az adózók közötti egyeztetések egyik meghatározó eleme. A folyószámla az adózók költségvetési kapcsolatainak a nyilvántartása, mely adózónként és ezen belül adónemenként tartalmazza azokat az adatokat, melyekből megállapítható az adózók bevallási kötelezettsége, illetve az, hogy ezeket pénzügyileg milyen összegben teljesítették, vagy kell teljesíteniük.

 

A folyószámla kivonatok kiküldésének célja kétirányú:


- egyrészt tájékoztat az aktuális pénzügyi helyzetről, másrészt
tájékoztat az adóév március 15. napig, illetve szeptember 15. napig (vagy az ettől eltérő esedékességgel) fizetendő adórészekről.

 

A folyószámla kivonat azokat az adatokat tartalmazza, amelyeket az adóhatóság a kiküldés időpontjáig nyilvántartott. A kivonaton az egyes adónemek adatai külön-külön tagolásban, azon belül „Előírás" és „Törlés" megbontásban feltüntetésre kerülnek. A törlés tételei között találhatják a túlfizetéseket is.  Adónemenként az adóztatott „adótárgyak" is – azonosítható módon - szerepelnek a kivonaton.

A „folyó évi befizetések" sor tájékoztat arról, hogy az adózó pénzügyileg az adóévben mekkora összeget teljesített.

Már esedékes, azaz lejárt határidejű tartozás esetében az aktuális késedelmi pótlék összege –melynek nincs fizetési határideje – tekintettel arra a tényre, mely szerint annak összege addig emelkedik amíg az elmaradt tőke befizetése meg nem történik - a számlaegyenleg értesítés keltének napjáig kerül - tájékoztató jelleggel - felszámításra. Késedelmi pótlékok mértékeiről a NAV honlapján tájékozódhatnak.

 

Az adóelőírások, tartozások megfizetéséről

 

A pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózók befizetéseiket belföldi pénzforgalmi számlájukról átutalással kötelesek teljesíteni. A számlanyitásra nem kötelezett adózók befizetési kötelezettségeiket postai készpénz-átutalási megbízással (csekk), vagy folyószámlájukról banki átutalással teljesíthetik. A csekken történő befizetéskor a tartozással érintett adónemnek megfelelő csekket kell használni, az átutalás során pedig szükséges az adónemnek megfelelő pénzforgalmi számlaszám átutalási megbízáson történő feltüntetése. Ahhoz, hogy a befizetett összeg haladéktalanul könyvelhető legyen az adózó folyószámlájára, az előzőeken túl az adózónak a befizetési bizonylat közlemény rovatában fel kell tüntetnie az adóazonosító jelét / adószámát, vagy az önkormányzati nyilvántartási számát.

A helyi adókat, illetve más az önkormányzat felé teljesítendő adókat az iCsekk mobilfizetési alkalmazással, a Magyar Posta által nyújtott szolgáltatás keretében egyszerűen, gyorsan fizethetik be postai QR kóddal ellátott csekkjeiket, ha internetes vásárlásra alkalmas bankkártyával rendelkeznek. Az iCsekk alkalmazással történő tranzakció bankkártyás vásárlásnak minősül, így ez Ön részére nem jelent többletköltséget.

Ha Ön csoportos megbízás keretében fizeti adóját, úgy az adószámlán „A teljesítés csoportos megbízással történik" jelzés található, ekkor arra kell csak ügyelni, hogy a bankszámláján elegendő pénz álljon rendelkezésre az utaláshoz.

Az adózó a fennálló tartozását nemcsak befizetéssel, hanem adónemek közötti átvezetéssel is rendezheti, ha a folyószámlán a tartozásos adónemen túl, egy másik adónemben elegendő túlfizetése van. Az átvezetést a megfelelő nyomtatványon kell kezdeményezni.

 

A „Számlaegyenleg értesítés" külön részletezi a 100 forintot meghaladó:


- már esedékes, lejárt határidejű adótartozásokat (kézhezvételekor fizetendő megjegyzéssel);
(esetlegesen itt jelennek meg a folyószámla készítésének napja és a fizetési határidő közötti esedékességgel könyvelt tételek is, ám ezek tartozások akkor lesznek, ha időközben nem kerülnek megfizetésre.)
a március 15. napig, illetve szeptember 15-ig esedékessé váló adóösszegeket, valamint
- egyéb, adott év március 15-ét, illetve szeptember 15-ét követő esedékességi határidővel fizetendő adóösszegeket.

 

Számlák közötti átvezetés, túlfizetés visszaigénylése

 

Az adózó a fennálló tartozását nemcsak befizetéssel, hanem adónemek közötti átvezetéssel is rendezheti, ha a folyószámlán a tartozásos adónemen túl, egy másik adónemben elegendő túlfizetése van. Az átvezetést az „ÁTVEZETÉSI KÉRELEM" nyomtatványon kell kezdeményezni.

Amennyiben a folyószámlán túlfizetés áll fenn és más adónemben nincs tartozása az adózónak, kérheti a túlfizetés visszaigénylését bankszámlájára, illetve lakcímére. A túlfizetés visszaigénylésre vonatkozó kérelmet az „KIUTALÁSI KÉRELEM" nyomtatványon lehet benyújtani. Az adózónak más adóhatóságnál fennálló tartozásról, vagy annak hiányáról nyilatkoznia kell, ha más adóhatóságnál (NAV, önkormányzat) esedékes adótartozása van, úgy a tartozás erejéig a túlfizetés visszatartásra kerül. Az adóhatóság a kérelem beérkezését követő 30 napon belül teljesíti a visszautalást.

A fenti kérelmek formanyomtatványa letölthető az alábbi linken: https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyinditas oldalon, Adóügy ágazatban, Általános nyomtatványok ügytípusnál, Túlfizetés, átvezetés és visszatérítési kérelem néven is.

 

Teendők az adóhatóság és az adózói nyilvántartás közötti eltérés esetén

 

Előfordulhat az is, hogy az adózó a kivonat egyeztetése során az adóhatóság és a saját nyilvántartásában szereplő adatok között eltérést állapít meg. Ha ez abból ered, hogy az adózó nem vallotta be az „adótárgyakban" vagy adókötelezettségben bekövetkezett változásokat, akkor az adónemet érintően a bevallást vagy önellenőrzést mielőbb pótolnia kell. Az önellenőrzésre az adózónak kivetéses tárgyi adók (építményadó, kommunális adó) esetén is van lehetősége, ám itt némileg más eljárási szabályok élnek, mint az önadózásos helyi adónem (helyi iparűzési adó) esetében. Tárgyi adóknál az adózónak kell megállapítania és bevallania az adóalapját, ezért az ezekkel kapcsolatos tévedését is utóbb lehetősége van korrigálni az elévülési időn belül.

Önellenőrzési pótlék – kivetéses adónemek önellenőrzése esetén - nincs. Önellenőrzéssel csak azt a helyi adót lehet helyesbíteni, amely helyesbítésének összege a helyi adó esetében a 100 forintot meghaladja.

A magánszemélyek kommunális adója bejelentésére vagy önellenőrzésre az „ADATBEJELENTÉS a magánszemély kommunális adójáról”, építményadó bejelentésére vagy önellenőrzésre pedig az „ADATBEJELENTÉS az épület, épületrész utáni építményadóról” nyomtatvány szolgál.

 

A fenti kérelmek formanyomtatványa letölthető az alábbi linken: https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyindítas oldalon, Adóügy ágazatban, Építményadó/Kommunális adó nyomtatványok ügytípusnál is.

 

Ha Ön vállalkozó/vállalkozás úgy az adóévi iparűzési adóbevallása vagy bejelentkezése alapján, adóelőleg fizetésére kötelezett. A vállalkozóknak lehetőségük van arra, hogy az előleg módosítását (csökkentését) kérjék, ha számításaik szerint a várható adó összege nem éri el az előző időszak adatai alapján fizetendő adóelőleg összegét. Az előleg módosítását kizárólag az esedékesség előtt benyújtott kérelemben lehet kérni.

 

A kérelem benyújtására a „KÉRELEM helyi iparűzési előleg módosítására" űrlap szolgál.

 

A fenti kérelem formanyomtatványa letölthető az alábbi linken: https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyindítas oldalon, Adóügy ágazatban, Helyi iparűzési adó ügytípusnál is.

 

Fontos tudni, hogy az iparűzési adókötelezettséggel rendelkezőknek a bekövetkezett változásokat az „BEJELENTKEZÉS, VÁLTOZÁS-BEJELENTÉS iparűzési adóban" nyomtatványon kell bejelenteni, a változástól számított 15 napon belül.

 

Az adóügyek személyes, illetve telefonon keresztül történő intézéséről

 

Derecske Város Önkormányzat Jegyzője felhívja a Tisztelt Adózók figyelmét arra, hogy az önkormányzati adóügyek intézése során az adózók adatainak védelmében kiemelt figyelmet fordít a személyes, az üzleti adatok, tovább az adótitok megőrzésére. Erre bennünket az Art. szabályozása is kötelez.

Az ügyfelek személyes érdekeinek védelmében az egyes adózók adataival, adófizetési kötelezettségével, számlaegyenlegével kapcsolatos információkat csak azon ügyfelek részére tudjuk megadni, akik személyazonosságukat, képviseleti jogosultságukat a megfelelő okmányokkal igazolják.

Konkrét adózási információkról az adócsoport illetékes ügyintézőivel van mód és lehetőség. Személyes megjelenés esetén az ügyfélfogadás során az egyes adózók adataival, adófizetési kötelezettségével, számlaegyenlegével kapcsolatos tájékoztatás csak az illetékes személyek részére adható.

 Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy az adóhatóság előtt az adózót – ha nem kíván személyesen eljárni – meghatalmazással rendelkező törvényes képviselő, képviseleti joggal rendelkező személy is képviselheti.

Az adóhatóság telefonon történő megkeresése esetén minden érdeklődőnek adhat általános tájékoztatást az adókötelezettségeket és az eljárási szabályokat illetően. Ehhez külön azonosításra nincs szükség sem a személyes megjelenés, sem a telefonos ügyfél-tájékoztatás során.

 

Elektronikus folyószámla lekérdezés lehetősége

 

Az adófolyószámla egyenleg lekérdezésére a https://ohp-20.asp.lgov.hu/keres oldalon keresztül, ügyfélkapu regisztráció segítségével is lehetőség van. Az adatok hozzáférésének feltétele az előzetesen, hatóságunkhoz beküldött Meghatalmazás önkormányzati adóügyekben nyomtatvány beküldése. A nyomtatvány letölthető: https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyinditas Adóügy ágazat, Általános adónyomtatványok ügytípusnál.

Amennyiben még nem küldött ilyen jellegű meghatalmazást adóhatóságunkhoz, addig az adatok elérhetősége nem hozzáférhető. Ebben az esetben „A képviselt elektronikus adóegyenlegének lekérdezéséhez nem rendelkezik képviseleti jogkörrel az Adó Szakrendszerben!” üzenetet kap vissza a felhasználó.

A fentiekben megjelölt elektronikus nyomtatványokat ügyfélkapun/hivatali kapun keresztül juttathatja el a Derecske Város Önkormányzatának Hivatali kapujára. (A szervezet teljes megnevezése: DERECSKE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA, rövid neve: DERONK, KRID azonosító: 140919957). A nyomtatványon lehet jelölni, hogy teljes körű vagy megjelölt cselekményekre, illetve, hogy eseti vagy állandó meghatalmazást kíván benyújtani.

 

 

Derecske Város Önkormányzata Adóhatóságának elérhetőségei

 

Ügyfélfogadási időpontok: 

Hétfő:                  08:00 – 12:00, 13:00-16:00
Kedd:                  08:00 – 12:00, 13:00-16:00
Csütörtök:           08:00 – 12:00, 13:00-16:00
Péntek:                08:00 – 12:00.

 

Ügyfélfogadás helye: 4130 Derecske, Köztársaság út 87.
Központi telefonszám: +36 (54) 410-078

Honlap: www.derecske.hu „Ügyintézés: Letölthető formanyomtatványok vagy  E-Önkormányzat"

E-mail: titkarsag@derecske.hu

 

Köszönjük, hogy befizetett adójával hozzájárul városunk fejlődéséhez!

 

Derecske, 2024. február 29.

 

 

Varsányiné dr. Antal Erzsébet
Derecske Város Önkormányzat Jegyzője

 

 

 








Megosztás közösségi oldalakon
Derecske applikáció
kiadványok kép
kiadványok kép