Ügytípus megnevezése
Túlfizetés rendezésével kapcsolatos eljárás
Az ügy rövid leírása
Azokban az esetekben, mikor az adózó fizetési kötelezettségénél nagyobb összegű adót fizet be, visszamenőlegesen jóváírásra került sor, esetleg téves befizetést teljesített, túlfizetése keletkezik az adott számlán.
Jogszabály alapján, ha az adózónak adótartozása nem áll fenn, és bevallási kötelezettségeinek eleget tett, rendelkezhet a fennmaradó összeg visszatérítéséről vagy – saját – önkormányzati számlájára történő átvezetéséről (pl. más adónemben később esedékes kötelezettségére). Fontos megemlíteni, hogy csak saját számlán belüli átvezetés lehetséges, tehát a túlfizetés a hozzátartozó számlájára történő átvezetésre a törvény nem ad lehetőséget.
Tartozás fennállása esetén a túlfizetés nem igényelhető vissza, a tartozás erejéig kerül elszámolásra.
Az adó-visszaigénylést, vagy az átvezetést az önkormányzati adóhatóságnál erre a célra rendszeresített nyomtatványokon teheti meg az adózó. A túlfizetés visszaigénylésének feltétele az adózó nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy más adóhatóságnál nem áll fenn köztartozása, továbbá bevallásadási kötelezettségeinek eleget tett.
Helyi iparűzési adónemben fennálló túlfizetés esetén amennyiben egyéni vállalkozóként igényel vissza az adózó helyi iparűzési adó számlájáról és a vállalkozás tevékenységét szünetelteti, akkor a szüneteltett időszak alatt nem igényelhető vissza a túlfizetés.
Köztartozás fennállása esetén az adózó részére nem teljesíthető a kiutalás. A túlfizetés kiutalását a magánszemély adózó kérheti bankszámlájára vagy lakcímére.
Gazdálkodó szervezetek részére csak a cégnyilvántartásban bejelentett bankszámlájukra teljesíthető a kiutalás.
Amennyiben az adózó nem rendelkezik a fennálló túlfizetéséről és később esedékes fizetési kötelezettsége áll fenn, az összeg erejéig – automatikusan – elszámolásra kerül erre.
Az ügyintézés kezdeményezhető
Az ügy kérelemre indul, a kérelem benyújtható az alábbi módok szerint:
Kapcsolódó dokumentumok
Elektronikusan és Papír alapon benyújtható űrlapok elérhetősége
I./ Az E-önkormányzati portálról letöltve:
https://ohp-20.asp.lgov.hu/kereses (Derecske Város Önkormányzatát kiválasztva)
Ügyindítás / Adóügy ágazat/ Általános adónyomtatványok ügytípus
TÚLFIZETÉS ÁTVEZETÉSI ÉS VISSZATÉRÍTÉSI KÉRELEM néven
iFORM űrlapkitöltő alkalmazással közvetlen Ügyfélkapun/Cégkapun keresztül történő beküldéssel.
(Az Iform típusú nyomtatványok Derecske Város Önkormányzat Hivatali Kapujára fognak beérkezni - KRID azonosító: 140919957 - és nem a Derecskei Közös Önkormányzati Hivatal Hivatali Kapujára.)
II./ www.derecske.hu honlapról letöltve:
néven Word típusú dokumentum kitöltésével. (Az előállított dokumentumot kell lementeni PDF-ként és e-Papír szolgáltatás igénybevételével, lehet továbbítani önkormányzatunk felé elektronikusan, illetve kinyomtatva személyesen, vagy postai úton eljuttatva Hivatalunkhoz.)
Kapcsolódó jogszabályok
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.)
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air.)
Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017.(XII.28.) Korm. rendelet.
Az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.)
Az ügyintézés díja vagy illetéke, számlaszáma
A kérelem benyújtása díj és illetékmentes
Ügyintézési határidő
Általános ügyintézési határidő 30 nap
Fizetési határidő és számlaszám
Túlfizetéssel kapcsolatos eljárásban az adózónak fizetési kötelezettsége nem áll fenn.
A túlfizetés kiutalásával kapcsolatos döntés kézbesítése
A túlfizetés kiutalásáról – amennyiben a jogszabály eltérően nem rendelkezik – értesítés készül, amelyet gazdálkodó szervezetek esetében Cégkapura, az egyéni vállalkozók esetében Ügyfélkapura, magánszemélyek esetében – rendelkezése szerint – elektronikus, vagy papír alapon kézbesítünk.
Ügyintézést végző szervezeti egység
Derecskei Közös Önkormányzati Hivatal
Pénzügyi és Adóügyi Osztálya
4130 Derecske, Köztársaság út 87.
Ügyfélfogadás helye: 4130 Derecske, Köztársaság út 87. A. épület 9. iroda
Elérhetőségek:
Telefon: + 36 (54) 410-078 (központi)
+36 (54) 548-086 (közvetlen)
Fax: +36 (54) 548-089
E-mail cím: titkarsag@derecske.hu
Központi Rendszerben lévő Hivatali Kapu elérhetősége:
HIVATAL TELJES NEVE: Derecskei Közös Önkormányzati Hivatal
HIVATAL RÖVID NEVE: DERECSKE
Hivatali Kapu KRID azonosító: 503002951
Központi Rendszerben lévő Hivatali Kapu elérhetősége:
i-FORM típusú nyomtatványok beküldése esetében
HIVATAL TELJES NEVE: DERECSKE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
HIVATAL RÖVID NEVE: DERONK
Hivatali Kapu KRID azonosító: 140919957
e-Papír benyújtás: Címzett DERECSKE VÁROS ÖNKORMÁNYZATA, Témacsoport: Önkormányzati igazgatás, Ügytípus: Adóügyek
Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 8.00-12.00; 13.00-16.00
Kedd: 8.00-12.00; 13.00-16.00
Szerda: Ügyfélfogadás nincs
Csütörtök: 8.00-12.00; 13.00-16.00
Péntek: 8.00-12.00